Focus

F

A El Temps, en l’època que l’Assumpció n’era directora, vaig poder desenvolupar una idea que feia temps que em rondava el cap: Focus. Es tractava d’unes pàgines, que generalment obrien la revista, on hi havia un resum de les principals notícies de la setmana. Focus estava inspirat en bona part en les idees que havia après de l’USA Today, però sobretot de la revista alemanya que precisament portava aquest nom -i que per tant era homenatjada amb el títol.

Aquest seria un exemple d’un producte que crec que és dels que m’ha fet sentir-me més orgullós mai. I en l’època era molt innovador. Per diverses raons. D’una banda per l’ús massiu d’infografia, amb el treball de Domènec Òrrit i Víctor Navarro. Era una infografia molt pensada, molt periodística i molt adreçada a fer comprensibles les notícies pels lectors.

Un exemple pot ser aquesta pàgina sobre els cinquanta anys de l’alliberament dels camps de concentració. On el grafisme és la peça essencial de la informació però acompanyat de context. En aquest cas anava acompanyat d’una petita entrevista amb Enric Bassat -i en aquella època era molt rar proposar entrevistes curtes. A més sempre hi havia detallets, com per exemple en aquest cas concret, els senyals dels diversos presoners que s’escampaven per totes les pàgines i no només en aquesta.

Un altre detall interessant era el fet que les notícies eren molt curtes, per seccions i que incorporaven una secció basada en les persones, com seria aquest cas.

Una de les creacions que va causar més impacte, però, va ser l’ús del mapa que tancava aquest bloc i que era, encara més, una còpia descarada del mapa d’Alemanya amb que Focus, en aquella època jo era un lector fidel d’aquella inspiradora revista, tancava cada número.

La secció, a més tenia dues característiques innovadores: s’avançava en el temps i feia referència al futur i no al passat i tractava amb completa normalitat el conjunt dels Països Catalans, superant les fronteres interiors a partir de la base comarcal i procurant mantenir un equilibri intern clar.