Curiositats personals

Vicent Partal · Sobre mi

Curiositats personals

Lectures, música, reconeixements i una pinzellada de política, als marges d’una vida periodística.

01 · Set escenes

Lectures en públic

Llegint, amb alguns amics, el llibre Guillem, de Núria Cadenes. Ni oblit ni perdó.
Participant, també, en una lectura pública del Canigó de Verdaguer.
…i en la de Laura i el país dels valents. Per a Escola Valenciana.
I encara llegint, en aquest cas l’Estellés al famós concert de Pau Alabajos al Palau de la Música de València.
En el disc sona així…
L’any 2006 l’Ateneu La Torna de la Vila de Gràcia i Propaganda pel Fet! van voler fer un homenatge a l’Ovidi Montllor al Palau de la Música Catalana i em van demanar si el volia conduir. Va ser tot un honor.
I encara no he acabat de llegir. Ací per a les escoles Bressola de la Catalunya Nord.
02 · 1983

Una rauxa juvenil

L’any 1983 vaig presentar-me als premis Vila de Canals de poesia i de narrativa i els vaig guanyar tots dos amb dos llibrets que es deien, respectivament, Papers de València i Projecte Sedna. Tots dos van ser publicats pel consistori. Això no em converteix, però, en cap escriptor. Simplement aquell va ser un error de joventut.

Premis Vila de Canals
03 · Una vida abandonada

Música

Tocant amb Pepa Bes
Una part de la meua vida que vaig haver d’abandonar va ser la música. Ací tocant amb Pepa Bes. Sí, sóc aquest pelut amb ulleres que toca el guitarró…
D’aquella època queda alguna gravació. En aquesta, Pepa canta Seré a ta cambra amiga, uns versos de Joan Salvat-Papasseit que jo vaig musicar i que són, podríem dir-ne, la meua única cançó. En aquest cas jo toque la guitarra.
Per matar el cuquet alguna vegada jugue encara amb editors de música. Així, fa uns anys vaig crear aquesta Muixaranga global. Són tot sons d’estudi i loops manipulats, excepte els solos de guitarra i gaita amb les notes de la Muixaranga, que evidentment vaig haver de tocar jo perquè no estan en les llibreries a l’ús.
Bateria
En música vaig fer moltes coses: un grup al poble que es deia Apocalipsis, acompanyar la Pepa, fer jazz… La bateria era el meu instrument preferit i ara a casa tinc una bateria elèctrica que va molt millor del que m’hauria imaginat mai i que em va sorprendre per la seua naturalitat.
Pegatina Apocalipsis
La pegatina del grup Apocalipsis.
Encara a voltes tinc la sort d’acostar-me, ni que siga de costadet, a la música. Quan a Bob Dylan li van concedir el Premi Nobel, Juli Peretó ens va demanar a Borja Penalba i a mi que féssem una conferència sobre ell, al cicle que el Centre Octubre fa sobre tots els guanyadors. Amb el Borja, a qui m’uneixen moltes coses però una d’elles l’admiració per Dylan, vam inventar una espècie de conferència musical de la qual aquest vídeo és un tast.
04 · Sorpreses i ironies

Reconeixements i curiositats

Biografies parcials, de Xavier Serra

Xavier Serra ha creat per a l’editorial Afers un extraordinari retrat del País Valencià basat en una sèrie de Biografies parcials, en el qual jo sóc un dels biografiats. Quan em va demanar d’entrevistar-me per incloure’m en aquest quart volum em va sorprendre, i molt. M’hi he sentit, ho dic amb una gran joia, figurant en un retaule. Un retaule certament de luxe, vist que sóc l’últim d’un llistat de noms que fa molta impressió: Doro Balaguer, Josep Antoni Comes, Pere Maria Orts, Josep Iborra, Germà Colón, Vicenç Rosselló, Joan Francesc Mira, Francesc Jarque, Raimon, Thomas F. Glick, Josep Lluís Blasco, Albert Hauf, Josep Lozano, Francesc Pérez Moragón, Josep Maria Soriano Bessó, Lluís Aguiló Lúcia, Robert Archer, Manuel Boix, Pepa López, Dominic Keown, Vicent Olmos, Ferran Arasa i Enendina Lloris.

Una de les coses que m’ha deixat més sorprès de la meua vida va ser la decisió de tres biòlegs de la Universitat de Barcelona —Juli Pujade-Villar, Victor Cuesta-Porta i Paul Hanson— de nomenar una espècie nova de vespa que havien descobert a Costa Rica Andricus partali, en el meu honor. No m’ho podia ni creure, però ací teniu l’article científic que ho acredita, publicat a la revista de la Universitat de Guadalajara, a Mèxic.

Article científic · PDF

Andricus partali n. sp. from Costa Rica
(Hymenoptera: Cynipidae: Cynipini)

Descarregar
El Mundo, llista d’espanyols més poderosos

És molt divertit. Durant uns anys, el diari El Mundo es va encabotar a posar-me a la llista de los españoles más poderosos del año. Que ja eren ganes…

El meu discurs en rebre el Micalet d’Honor, el 2008.
I el discurs en rebre el Premi al Valencià de l’Any de 2014, a l’Ajuntament de Castelló.
05 · Una relació complicada

Política

Què li dec jo al PSAN?

La meua relació amb la política és complicada. No m’hi sent gens còmode tancat en una capella, però al mateix temps crec que tot en la vida és política. Al final del franquisme, com gairebé tots els joves de Bétera, vaig ser de la CNT i d’allí vaig arribar al nacionalisme i al PSAN, l’únic partit en el qual vaig militar uns anys de jove. Després no n’he volgut saber res, dels partits, malgrat voler-ho saber tot, de la política.

En diverses ocasions m’han ofert anar en llistes —de fins a quatre partits diferents ja— o tenir càrrecs públics, inclosa la direcció de Catalunya Ràdio, que sempre, gairebé sempre, he rebutjat. Només vaig acceptar un càrrec molt secundari amb Esquerra Republicana de Catalunya durant el govern del President Maragall i sota la direcció del meu estimat Carles Solà. No vaig durar ni un any, però em va permetre saber de primera mà què és això del sottogoverno i veure com treballa.

Formant part del PSAN, però, en els anys més durs i difícils de l’independentisme, sí que vaig aprendre molt com a persona. I en aquest text vaig voler parlar-ne i reconeixer-ho.

L’any 1995 vaig parlar al Fossar de les Moreres, en l’acte independentista de l’Onze de Setembre.
06 · Bétera, 1992

La coetà del gos

L’any 1992 vaig tenir un dels grans honors de la meua vida: tirar la coetà del gos. Sí, sóc aquest que apareix en la primera imatge. Després, amb els cascos posats, no em reconeixereu…
Però el vídeo que m’agrada més de la coetà és aquest, en què estic ballant amb la Júlia. Li estava cantant de veritat The Way You Look Tonight
07 · Bétera, 1973

Foc i pólvora

L’any 1973 vaig fundar la primera falla de Bétera, la Falla La Barraca. Aquest vídeo és del 1976, quan encara fabricàvem a mà la falla, treballant tots els caps de setmana.

Fi